Ostrzeżenie Powiatowego Rzecznika Konsumentów

Ostrzeżenie Powiatowego Rzecznika Konsumentów

POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW INFORMUJE

W dniu 22 marca 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamieścił OSTRZEŻENIE KONSUMENCKIE

UOKiK ostrzega przed działalnością przedsiębiorcy B C U Trading LLC z siedzibą w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie) oraz ̎FUTURENET UKRAINE ̎ LLC z siedzibą we Lwowie (Ukraina).

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej również: „Prezes Urzędu”) informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że przedsiębiorcy B C U Trading LLC z siedzibą w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie) oraz „FUTURENET UKRAINE” LLC z siedzibą we Lwowie (Ukraina), będąc usługodawcami i administratorami internetowego portalu społecznościowego FutureNet oraz internetowej platformy reklamowej FutureAdPro, dopuszczają się praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów.

Z informacji posiadanych przez Prezesa Urzędu wynika, że wyżej wymienieni przedsiębiorcy założyli, prowadzą lub propagują:

  1. system funkcjonujący na portalu internetowym FutureNet, w ramach którego konsument dokonuje zakupu jednego z Pakietów przewidzianych w Planie Marketingowym, będącym częścią regulaminu określającego warunki świadczenia usług portalu (Pakiety: Member, Basic, Gold, Exclusive, Sapphire, Royal) w zamian za możliwość uzyskania korzyści materialnych w postaci bonusów lub prowizji określonych we wskazanym powyżej regulaminie, które to korzyści są uzależnione przede wszystkim od wprowadzenia nowych członków (konsumenta) do systemu,
  2. system funkcjonujący na internetowej platformie reklamowej FutureAdPro, w ramach którego konsument dokonuje wykupu jednego ze Statusów (od Statusu II do Statusu V) w zamian za możliwość uzyskania korzyści materialnych w postaci prowizji, których wysokość uzależniona jest przede wszystkim od wprowadzenia nowych członków (konsumentów) do systemu;

które mogą stanowić systemy promocyjne typu piramida, o których mowa w art. 7 pkt 14  ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2070), co tym samym może wyczerpywać przesłanki art. 24 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 396).

Działanie to może zagrażać interesom ekonomicznym szerokiego grona konsumentów, którzy licząc na uzyskanie korzyści majątkowych nie tylko przeznaczą swoje środki finansowe na przystąpienie do systemów, ale także zaoferują innym konsumentom udział w systemie promocyjnym typu piramida.

Treść komunikatu znajduje się na stronie internetowej urzędu pod adresem: lhttp://www.uokik.gov.pl