Elektromobilność od pewnego czasu dzieli społeczność kierowców na entuzjastów i sceptyków. Każda grupa głośno podnosi swoje racje, przytaczając coraz to nowe argumenty, nie zawsze związane z motoryzacją. W tym wszystkim jedno jest pewne – idzie nowe. Nowe, to znaczy, że pewne rozwiązania można projektować tak, żeby idealnie pasowały do rzeczywistych potrzeb i wymagań użytkowników.
Dziś już wiemy, że elektromobilność, to nie tylko motoryzacja. To filozofia nowoczesnego transportu i podejścia do gospodarki energetycznej. Samochody, to tylko jeden z istotnych elementów, mających zarazem kluczowy wpływ na jakość naszego życia. Jeśli tą jakość można dodatkowo podnieść, obniżając hałas i emisję CO2, to czemu jej nie zaplanować
do własnych potrzeb. Dlatego włodarze Powiatu Kętrzyńskiego zapraszają swoich mieszkańców do udziału w ankiecie, która będzie istotnym wkładem w ramach przygotowania Strategii elektromobilności.
To ważny głos w planowaniu zmian, które przede wszystkim mają być praktyczne i ekonomicznie uzasadnione. Sceptycy elektromobilności często podnoszą głosy, że samochody elektryczne mają mały zasięg i ładowanie trwa długo. Użytkownicy takich pojazdów odpowiadają, że zasięg jest więcej niż wystarczający do lokalnych podróży i nie marnują nawet minuty na ładowanie – w tym czasie pracują, robią zakupy lub odpoczywają. To nowa jakość – samochody elektryczne można „zatankować” tam, gdzie dostępna jest energia elektryczna. Czyli praktycznie wszędzie. Inni martwią się o trwałość baterii i ich utylizację. I w tym przypadku nie ma się czego obawiać – zużyte baterie znajdują swoje drugie życie, jako banki energii dla gospodarstw domowych lub małych firm. Na sam koniec trzeba dodać, że jazda na prąd jest tania (nawet 5-6 zł za 100 przejechanych kilometrów), a serwis znacznie łatwiejszy i również tańszy, bo sama budowa „elektryka” jest prostsza niż auta spalinowego. Nie ma w nim wielu skomplikowanych elementów, takich jak: silnik spalinowy, turbina, skrzynia biegów, sprzęgło, czy układ wydechowy. Powoduje to, że auto elektryczne w lokalnym transporcie po prostu sprawdza się lepiej.
W procesie przygotowania „Strategii elektromobilności na obszarze Powiatu Kętrzyńskiego z uwzględnieniem Smart City jako niezbędnego elementu rozwoju regionu na lata 2020 – 2036” istotne jest określenie celu mobilności mieszkańców Powiatu Kętrzyńskiego i wskazanie działań wspierających użytkowników pojazdów elektrycznych w przyszłości. Dokument ten ma określić również kierunki podejmowanych działań dotyczących wdrożenia elektromobilności z zamiarem rozwiązania zidentyfikowanych problemów i zaspokojenie potrzeb w zakresie polityki transportowej, w oparciu o analizę obecnych i przewidywanych uwarunkowań organizacyjnych, technicznych i prawnych.
Zaplanowane działania uwzględnią ponadto zachowania, preferencje i możliwości uczestników systemu komunikacyjnego – kierowców i pasażerów w transporcie indywidualnym i publicznym, zidentyfikowane w drodze analizy danych i zachowań oraz szerokich konsultacji społecznych, celem najlepszego dopasowania.
Dlatego kluczowe z punktu widzenia przygotowania optymalnych rozwiązań jest poznanie Państwa preferencji związanych z mobilnością miejską. W związku z powyższym, zwracamy się z serdeczną prośbą o wypełnienie ankiety elektronicznej:
w terminie do 31.05.2020
Proszę pamiętać, że wdrożenie strategii przyczyni się także do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji przez pojazdy poruszające się po naszym powiecie.
Ankieta jest anonimowa, a jej wyniki będą służyły do przygotowania dopasowanych do Państwa zapotrzebowania działań związanych z rozwojem elektromobilności.
Przewidywany czas wypełnienia wynosi około 5 minut. Zwracamy się z prośbą o wypełnienie ankiety do dnia 31 maja 2020 rok. Liczymy na aktywny udział, który pomoże nam wyjść naprzeciw Państwa oczekiwaniom i przyczyni się do poprawy jakości życia w naszym powiecie.
Państwa opinie są dla nas bardzo ważne i z góry dziękujemy za poświęcony czas i wypełnienie ankiety.
Powiat Kętrzyński realizuje działania związane z opracowaniem strategii rozwoju elektromobilności w ramach dofinansowania i w oparciu o zasady Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego ”Gepard II – transport niskoemisyjny. Część 2) Strategia rozwoju elektromobilności”.